مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» پارانویا، علل و علائم آن (بخش دوم)

وهم چیست؟

وهم باوری عجیب و غریب است که علیرغم عدم وجود شواهد، شخص اصرار دارد که درست است. اعتقادات فرهنگی که ممکن است عجیب و غریب به نظر برسند، اما به طور گسترده پذیرفته شده، معیارهای مناسبی برای متوهم بودن نیستند. دو نوع از رایج ترین انواع توهمات، توهمات عرفانی یا توهمات آزاردهنده هستند.

اختلال وهمی چیست؟

اختلال وهمی با باورهای غیرمنطقی یا شدید و یا سوء ظن (ها) مشخص می شود که فرد معتقد است درست هستند. این باورها ممکن است به نظر بیگانه و غیرممکن (عجیب) برسند و یا در قلمرو آنچه که امکان پذیر است (غیر وهمی) وجود داشته باشند. علائم باید به مدت یک ماه یا بیشتر طول بکشند تا بتوان تشخیص داد فردی به اختلال وهمی مبتلا است.

پارانویا و اختلال وهمی چگونه درمان می شوند؟

پارانویا معمولا از طریق دارو و رفتار درمانی شناختی درمان میشود. مهمترین عنصر در درمان پارانویا و اختلال وهمی، ایجاد یک رابطه اعتماد و همکاری برای کاهش تأثیر اندیشه های ترسناک غیرمنطقی و بهبود مهارت های اجتماعی است. درمان فرد مبتلا به پارانویا میتواند دشوار باشد زیرا علائم باعث افزایش تحریک پذیری، امنیت احساسی و خصومت احتمالی می شوند. اغلب اوقات، روند پیشرفت در تصورات پارانوئید و به ویژه اختلال وهمی، آهسته است. صرف نظر از چگونگی روند فرایند، بهبودی و رابطه مجدد امکان پذیر است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده